تاریخ انتشار۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : 169731
آیت الله اراکی:

باید کشورهای اسلامی وحدت میان خود را حفظ کنند/با حضورعلمای بزرگ گام های موثری در عرصه رشد و اعتلای جامعه اسلامی برداشته می شود

نشست علمی چالش های پیش روی جهان اسلام عصر سه شنبه با حضور جمعی از عالمان دینی کشورهای ایران و اندونزی از جمله آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب و آیت الله مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در پژوهشگاه مطالعات تقریبی قم برگزار شد.
باید کشورهای اسلامی وحدت میان خود را حفظ کنند/با حضورعلمای بزرگ گام های موثری در عرصه رشد و اعتلای جامعه اسلامی برداشته می شود
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این نشست با اشاره به ضرورت استمرار نشست‌های علمی هم‌اندیشی مذهبی اظهار کرد: تعامل علمای ایران و اندونزی در ترویج دین در عرصه بین‌المللی حائز اهمیت است.

وی با اشاره به استمرار نشست‌های علمی هم‌اندیشی مذهبی اظهار کرد: ادامه این نشست‌ها سبب روابط گسترده میان حوزه علمیه قم با دانشمندان دینی کشور اندونزی می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: امیدواریم بزرگان کشور اندونزی و ایران گام‌های بلندی در عرصه دین بردارند.

آیت الله اراکی با اشاره به هدف برگزاری این نشست بیان کرد: برای اینکه بتوانیم در عرصه ترویج دین اسلام نقش موثری ایفا کنیم باید کشورهای اسلامی وحدت میان خود را حفظ کنند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم با حضور علمای بزرگ جهان اسلام بتوانیم گام های موثری در عرصه رشد و اعتلای جامعه اسلامی برداریم.

آیت‌الله مقتدایی:وحدت تنها راه مقابله با چالش‌های جهان اسلام است
آیت‌الله مرتضی مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز در این نشست با اشاره به اینکه وحدت مسلمانان سبب شکست دشمنان اسلام می‌شود، گفت: برای مبارزه با چالش‌هایی که امروز جهان اسلام با آن رو‌به‌رو شده تنها وحدت مسلمان چاره‌ساز است.

وی گفت: امروز باید مفتخر باشید چرا که سفر شما به قم جهاد در راه خدا محسوب می‌شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: در سفری که برای دیدار با فارغ‌التحصیلان ایرانی که در کشور اندونزی تحصیل می‌کردند داشتم، شاهد تعاملات بسیار مناسب میان ایران و اندونزی بودم؛ البته این در حالی بود که آنها به شیعه و سنی بودن توجهی نشان نمی‌دادند و تنها به عنوان برادران مسلمان به یکدیگر احترام می‌گذاشتند.

وی با اشاره به دیدار با رئیس جمهور سابق کشور اندونزی گفت: در دیدار با مسئولان این کشور دیداری با رئیس جمهور سابق اندونزی داشتم که وی از سفر خود به ایران بسیار احساس رضایت می‌کرد و خرسند بودند که کتاب تفسیر المیزان را از مقام معظم رهبری هدیه گرفته است.

آیت‌الله مقتدایی تصریح کرد: امروز شاهد این هستیم که دشمنان سعی در اختلاف‌افکنی میان مسلمانان به ویژه شیعه و سنی دارند و از مهمترین این دشمنان می‌توان به آمریکا و صهیونیست اشاره کرد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه آمریکا و صهیونیست در حال تربیت افرادی برای فتنه‌افکنی میان مسلمانان هستند، بیان کرد: بسیاری از افراد گماشته شده توسط آمریکا و صهیونیست که اسلام را نمی‌شناسند نام خود را مسلمان می‌گذارند و فتواهای نادرستی صادر می‌کنند که از مهمترین این فتواها می‌توان به جهاد نکاح اشاره کرد.

وی ابراز کرد: داعش خود را قدرت برتر مسلمانان می‌داند در حالی که نه قدرتی دارد و نه مسلمان است و حضور آنها در جهان اسلام به نوعی سبب گمراهی جوانان مسلمان می‌شود پس باید این گروه تکفیری را با همراهی یکدیگر از بین ببریم.

آیت‌الله مقتدایی با اشاره به اینکه وحدت مسلمانان سبب شکست دشمنان اسلام می‌شود، گفت: برای مبارزه با چالش‌هایی که امروز جهان اسلام با آن رو‌به‌رو بوده تنها وحدت مسلمان لازم است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: علما و دانشمندان اسلام هر یک مریدان و دوستدارانی دارند که می‌توانند بر آنها تاثیر بگذارند که این امر به نوعی سبب تبلیغ اسلام و آشنایی جوانان و مردم با فعالیت‌های شوم دشمنان می‌شود.

در سایه وحدت و همدلی می توان تمدن بزرگ اسلامی را محقق و احیا کرد
"داوود پولیراجا"موسس مجلس الاخوه السنی و الشیعه در اندونزی و رییس نهاد جوانان اتحادیه مساجد این کشور نیز در ادامه این نشست طی سخنانی اظهار داشت: اگر جهان اسلام در سایه توجه به آموزه های دینی به اتحاد و وحدت برسد به طور قطع، به قدرت برتر جهانی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: مسلمانان همچنین در سایه وحدت و همدلی می توانند تمدن بزرگ اسلامی را محقق و احیا کنند.

این عالم دینی کشور اندونزی ، حج را یکی از نمادهای عینی وحدت اسلامی ذکر کرد و گفت: تمام آموزه های دینی مانند حج قابلیت وحدت بخشی و جمع کردن مسلمانان اطراف هم را دارد.

پولیراجا اظهار داشت: متاسفانه دشمنان اسلام در صدد تفرقه افکنی و سلطه بر امت اسلام هستند و همان سیاست تفرقه افکنی را در دنیای اسلام دنبال می کنند.

این عالم دینی کشور اندونزی خاطرنشان کرد: امروز در کشورهای اسلامی با چالشی به نام تعصب های کورکورانه مواجه هستیم و باید علمای دین نقش خود را برای مقابله با این خطر ایفا کنند.

پولیراجا به خطر داعش در کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: گروه های افراطی داعش با القای اینکه در حال مبارزه با استکبار جهانی و یا مذاهب اسلامی غیر از سنی هستند مردم را فریب و جذب خود می کنند و در اندونزی نیز چنین تحرکاتی دارند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم به دلیل عدم آگاهی از نقشه شوم دشمنان، تصور می کنند داعش علیه آمریکا قیام کرده است و متاسفانه مردم این مسائل را باور می کنند و علما باید قبل از هر چیز مردم را آگاه کنند.

گفت و گو بین مذاهب اسلامی وسیله بسیار مناسبی برای تحقق وحدت است
"درویش هود" قائم مقام دانشگاه علوم قرآنی جاکارتا اندونزی نیز در این نشست گفت: ایجاد مراکز اسلامی با تاکید بر تدریس تمام کتب مهم بین مذاهب از مهم ترین راههای ایجاد وحدت است و این در حالی است که افترا به مذاهب ابزاری با هدایت دشمنان برای از بین بردن وحدت میان مسلمانان است.

وی افزود: گفت و گو بین مذاهب اسلامی وسیله بسیار مناسبی برای تحقق وحدت است و برای تفاهم بین مذاهب باید شاهد رفت و آمد علمای اسلامی به بلاد یکدیگر باشیم.

درویش هود همچنین تبادل دانش آموزان و دانشجویان را یکی دیگر از راههای تحقق وحدت میان کشورهای اسلامی ذکر کرد و افزود: ۱۵ هزار طلبه خارجی در جامعه المصطفی ایران از ۱۶۰ کشور جهان حضور دارند که جمهوری اسلامی دراین زمینه موفق عمل کرده است.

وی بیان داشت: در عصر اطلاعات و اینترنت همه چیز را می توانیم بدست آوریم ولی با این حال شاهدیم که برخی مردم در نادانی و کم اطلاعاتی به سر می برند.

درویش هود با اشاره به این که تفاوت فهم ها باعث تفسیرهای متفاوت از قرآن در جهان اسلام شده است گفت: نباید مفاهیم قرآنی بین ما و دیگران تفاوتی با یکدیگر داشته باشد.

استاد رشته روانشناسی دانشگاه های اندونزی افزود: نمی توانیم انکار کنیم که برخی گروه های زیر نظر استکبار اختلاف میان مسلمانان را تشدید می کنند، آنان می گویند که قرآن شیعه با ما تفاوت دارد در حالی که این دروغ محض است.
https://taghribnews.com/vdcexo8zzjh8pfi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی