تاریخ انتشار۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : 183537

با تحولات جدید در یمن این کشور وارد مرحله برپایی یک نظام سیاسی جدید شده است

کارشناس مسائل آفریقا اظهار داشت: تحولات کلی کنونی به نفع یمن است چون بقایای نظام گذشته کاملا فرو ریخته است و مجلس منحل شده و رئیس جمهور و نخست وزیر یمن استعفا کرده اند و آنچه در حال برپایی است، همه بر اساس نقشه راه جدید و توافقات صورت گرفته است.
با تحولات جدید در یمن این کشور وارد مرحله برپایی یک نظام سیاسی جدید شده است
آقای "جعفر قناد باشی" کارشناس مسائل خاورمیانه و آفریقا در گفتگو با خبرنگار تقریب پیرامون تأثیر تحولات کنونی یمن بر آینده این کشور گفت: آنچه امروز در یمن در حال روی دادن است، از بعد از انحلال پارلمان این کشور و استعفای آقای "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور این کشور و "خالد بلحاح" نخست وزیر وی، مرحله بعد از پیروزی انقلاب است و می توان گفت که یمن وارد مرحله برپایی یک نظام سیاسی جدید شده است.

وی افزود: تحرکاتی که امروز در یمن علیه این روند صورت می گیرد، تحرکات بعد از پیروزی انقلاب است؛ به عبارتی از جمله تحرکات ضد انقلابی است که بعد از پیروزی یک انقلاب کوشش می کند ار برپایی یک نظام جدید، جلوگیری کند.

قناد باشی تصریح کرد: جنبش انصار الله موفق شده است به عنوان محور مجموعه ای از نیروها و احزاب و گروه های سیاسی قرار بگیرد که اکثریت گروه های سیاسی را تشکیل می دهند و گفتگوهایی که امروز صورت می گیرد، عمدتا مربوط به نهادهای سیاسی جدید است و یکی از مهمترین آنها کوشش و زمینه سازی برای تدوین آیین نامه ها و مقررات تدوین قانون اساس جدید در یمن می باشد تا ساختار جدیدی  در این کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: این نیروها که اکثریت احزاب را تشکیل می دهند و ارتش نیز به آنها پیوسته است، نیروی قابل ملاحظه ای محسوب می شوند که با همراهی انصار الله، تغییرات را در وزارت خانه ها و نهادهای سیاسی و اقتصادی و اداری و اجرایی آغاز کرده اند و می توانند تعیین کننده روند آینده یمن باشند.

این کارشناس خاورمیانه اظهار داشت: آقای منصور هادی که استعفا کرده و به جنوب یمن رفته است، مجددا استعفای خود را پس گرفته و فعالیت خود را به عنوان رئیس جمهور یمن آغاز کرده است؛ اما طبیعی است چون نیروهای کمی با خود دارد و الان در پایتخت حضور ندارد، زیاد نمی تواند بر تحولات کلی یمن تأثیر بگذارد ولی مانع تراشی می تواند بکند.

وی با بیان این مطلب افزود: چندین استان جنوبی یمن از طریق عربستان و برای جلوگیری از برپایی یک نظام جدید مسلح شده اند و آقای منصور هادی هم الان در رأس بخشی از این نیروها قرار گرفته است و یک حرکت تجزیه طلبانه را در جنوب دنبال می کند.

جعفر قناد باشی خاطرنشان کرد: یکی از روشهای دنیای غرب برای مقابله با هر انقلابی در فاز جدید، تقویت حرکتهای تجزیه طلبانه است و الان در حال انجام چنین فعالیتهایی است که طبیعتا می تواند موانعی را ایجاد کند و با این تفاسیر سال آینده یمن، سال پرالتهابی پیش بینی می شود و آنها مصر هستند تا از طریق عربستان نگذارند یک دولت جدید مردم سالار غیر دیکتاتوری در یمن روی کار بیاید.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان ساخت: انصارالله با قدرت خود و با همکاری احزاب و وحدتی که بین طوایف و بین شیعه و سنی و بین نهادهای سیاسی ایجاد کرده با قدرت تمام در این صحنه به پیش می رود و هیچ احتمال عقب نشینی جنبش انصار الله و مردم یمن که پشتیبان این جنبش هستند، وجود ندارد.

قنادباشی گفت: طبیعی است که سال آینده، سال پرچالشی بین نیروهای وابسته و بخشی از آنها به ریاست منصور هادی و بخشی دیگر که شامل گروههای تکفیری، القاعده و شبه داعش هستند، باشد که اینها مسلحانه سعی می کنند از روند به وجود آمده در یمن جلوگیری کنند و ممکن است دست به جدایی از بخش جنوب هم بزنند؛ اما ناموفق خواهند بود و در دراز مدت این نیروهای مردمی هستند که موفق خواهند شد و می توانند نهادهاس سیاسی جدید را ایجاد بکنند.

وی در پایان تصریح کرد: تحولات کلی به نفع یمن است چون بقایای نظام گذشته کاملا فرو ریخته است و مجلس منحل شده و رئیس جمهور و نخست وزیر استعفا کرده اند و آنچه در حال برپایی است، همه بر اساس نقشه راه جدید و توافقات است و توافقاتی که آقای بن عمر دنبال می کند محور اصلی جنبش انصار الله و ادامه انقلاب یمن است و جنبش انصار الله توانسته است روند این تحولات را از حفظ بقایای نظام به برپایی یک نظام جدید تبدیل کند. بن عمر در ابتدای روی کار آمدن در مذاکرات برای حفظ بقایای نظم سابق در تلاش بود اما اینک در مذاکرات چنین روندی نیست و بقایای نظام فروریخته است.
https://taghribnews.com/vdcexx8zfjh8vni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی