تاریخ انتشار۱۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : 153441

همبستگی تنها راه رسیدن به ثبات در عراق است

موج تازه خشونت ها نشان می دهد برنامه کلانی برای ناآرام کردن عراق و منطقه طراحی شده است و در همسویی با این برنامه هر روز بر دامنه عملیات تروریستی در این کشور افزوده می شود.
همبستگی تنها راه رسیدن به ثبات در عراق است
افزایش خشونت ها در عراق طی ماه های گذشته به ویژه در آستانه آغاز رقابت گروه های سیاسی برای انتخابات مجلس، آینده این کشور را در هاله ای از ابهام فرو برده و نگرانی ها را افزایش داده است. 

شهروندان عادی و زیرساخت های این کشور از تیررس یورش گروه های تروریستی در امان نیستند؛ به طوری که گزارش های وزارتخانه های کشور، بهداشت و دفاع عراق نشان می دهد هفت هزار و ۱۵۴ تن در نتیجه اقدام های خشونت بار سال گذشته میلادی در عراق جان باختند. آمار بالای قربانیان بیانگر گسترش ناامنی در این کشور است.

طی چند ماه گذشته بر حجم عملیات تروریستی در عراق از سوی جریان هایی چون «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش)، «اهل الحق» و گروه های پشتیبانی شده از سوی سرویس های اطلاعاتی خارجی افزوده شده است؛ ناآرامی هایی که هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد و نگرانی هایی را درباره آینده این کشور به همراه دارد.

به باور تحلیلگران موج تازه خشونت ها نشان می دهد برنامه کلانی برای ناآرام کردن عراق و منطقه طراحی شده است و در همسویی با این برنامه هر روز بر دامنه عملیات تروریستی در این کشور افزوده می شود. 

در حالیکه تروریست ها اقدامات خود را با لعاب قومی- مذهبی انجام می دهند تا به اختلافات دامن بزنند،  اقدام های برخی کشورهای منطقه در حمایت از تروریست ها به بی ثباتی در عراق دامن زده است و موجب شده است که دولت نوپای این کشور نتواند نقش منطقه ای خود را بازیابد.

به باور ناظران، اختلاف نظر بین جریان های سیاسی عراق و ناتوانی آنها در رسیدن به تفاهم بر سر برخی مسائل مهم هم باعث شده که گروههای تروریستی از جمله القاعده از این فرصت استفاده کرده و کشور را به سوی بی ثباتی و پرتگاه سوق دهند.

شکست گروه تروریستی داعش در سوریه نیز باعث شده است عرصه جولان در این کشور بر آن گروه تنگ شود. این گروه ها بعد از شکست در سوریه به عراق روانه شدند و بین برخی عشایر استان های سنی نشین این کشور نفوذ کردند. حضور این تروریست ها باعث شد این کشور طی ماه های پیش صحنه انفجارهای گسترده و خشونت بار باشد؛ به طوری که در اکثر ناآرامی های عراق این گروه ها نقش داشتند و به توطئه علیه وحدت ملی عراق و دولت نوری مالکی می پرداختند. 

«محمد فیصل» تحلیلگر مسائل سیاسی، هجدهم دی در گفت و گو با شبکه خبری راشاتودی گفت: اسناد نشان می دهند تروریست ها از مرزهای سوریه روانه عراق می شوند.
وی افزود: کسانی که اوضاع بحرانی سوریه را پیگیری می کنند، به خوبی می دانند شکست هایی که گروه تروریستی داعش در برابر ارتش سوریه متحمل شده است این گروه را مجبور کرده است به سوی عراق بروند. 

آمریکا و انگلیس هم تلاش می کنند با شعله ور ساختن آتش درگیری های طایفه ای در عراق، از یک سو  این کشور را به سمت فرسایش سوق دهند تا رژیم صهیونیستی را نیز از تیررس هر گونه اقدام این کشور در امان بدارند و از سوی دیگر آمریکا به دنبال منابع مالی است تا با استفاده از آنها چالش هایی را که گریبانگیر اقتصاد این کشور شده است برطرف کند. به همین دلیل این کشور تلاش می کند افراط گرایی در عراق را افزایش دهد و گروه های تروریستی این کشور را در پیگیری خواسته های خود حمایت و کشور را ناامن کند تا بهانه ای برای حضور در منطقه داشته باشد و بتواند به ذخایر نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور کلی و به چاه های نفت عراق به طور ویژه دست یابد. 

بنابراین چنین وضعی هوشیاری و همبستگی همه گروه های عراقی در موضوع های ملی و امنیتی را بیش از گذشته می طلبد تا کشور را به سوی ثبات پیش ببرند. همبستگی همه جریان های عراق عرصه را برای فعالیت تروریست ها در این کشور تنگ تر می کند و فرصت اقدام های خرابکارانه و خشونت بار را از آنان می گیرد. به این ترتیب، پشتیبانان غربی و منطقه ای تروریسم نیز از رسیدن به اهداف خود برای ناامن کردن فضای عراق و تضعیف آن ناامید خواهند شد.
https://taghribnews.com/vdcfjmdyyw6dtja.igiw.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی