تاریخ انتشار۱۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : 240660

حکم رسمی دستگیری فتح الله گولن صادر شد

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه اعلام کرد: دادگاهی در این کشور حکم رسمی دستگیری فتح الله گولن، شخصیت مخالف دولت را صادر کرده است.
حکم رسمی دستگیری فتح الله گولن صادر شد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، دادگاه استانبول، روز پنجشنبه در این حکم، گولن را به صدور دستور کودتای 15 جولای متهم کرده است.

 دولت ترکیه گولن 75 ساله را مغز متفکر کودتای شکست خورده 25 تیر ماه در این کشور دانسته و بارها از امریکا خواسته وی را به عنوان یک مجرم مسترد کند.

گولن که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد، هرگونه دخالت در کودتا را رد کرده و آن را صحنه ‌سازی دولت برای سرکوب مخالفان دانسته است.

ترکیه پیشتر جنبش هیزمت (خدمت) به رهبری گولن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز پنجشنبه در آنکارا گفت: دولت مصمم است، تمام ارتباطات تجاری این سازمان که دستش به خون آلوده است، به طور کامل قطع کند.

اردوغان افزود: هر سِنتی که به جنبش گولن می‌رود، گلوله‌ای است که برای شلیک علیه این ملت در خشاب قرار می گیرد؛ کسانی این گلوله را شلیک و هزینه آن را تامین می کنند، نخواهیم بخشید.

کودتای نافرجام 25 تیر در ترکیه حدود 300 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت؛ دولت آنکارا پس از این کودتا، ده‌ها هزار تن از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه، معلمان، روزنامه نگاران و کارمندان دولت را بازداشت، اخراج، تعلیق و یا تحت پیگرد قرار داده است.

اردوغان، روز چهارشنبه نیز این کودتا را سناریویی طرح‌ریزی شده در غرب توصیف کرد و با انتقاد از آمریکا به دلیل تعلل در پاسخ به درخواست آنکارا مبنی بر استرداد گولن، این رویکرد را مانعی بزرگ در راه مبارزه ترکیه با تروریسم دانست.

اخیرا دادستانی محلی ترکیه در کیفرخواستی در مورد کودتای نافرجام اخیر این کشور ادعا کرد که سازمان جاسوسی امریکا (سیا) و اف‌بی‌آی هواداران گولن را آموزش داده‌اند؛ ادعایی که از سوی واشنگتن قویاً رد شده است.
 
https://taghribnews.com/vdcfvxd0xw6djva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی