تاریخ انتشار۱۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : 274113
بیانیه تحریم کنندگان قطر:

با پاسخ منفی دوحه به درخواست ها، تحریم ها ادامه می یابد

وزیران خارجه مصر، عربستان، امارات و بحرین در بیانیه مشترکی، پاسخ قطر به خواسته هایشان را منفی توصیف کرده و آن را ناشی از جدی نبودن دوحه در روابط خود با این کشور ها دانستند و تاکید کردند که تدابیر اتخاذ شده ضد قطر برای نقض قوانین بین المللی توسط این کشور و دخالت در امور داخلی کشورهای عربی است.
با پاسخ منفی دوحه به درخواست ها، تحریم ها ادامه می یابد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، وزیران خارجه این کشورها در این بیانیه که «سامح شکری» وزیر خارجه مصر آن را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک قرائت کرد، قطر را به کمک مالی به تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر متهم کردند.

شکری افزود: نشست روز چهارشنبه وزیران خارجه این چهار کشور برای مشورت در خصوص تلاش های کنونی برای دست برداشتن قطر از حمایت از تندروی و تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای عربی و تهدیدهای ناشی از سیاست های دولت دوحه برای امنیت ملی عرب ها و امنیت بین المللی بود.

وی افزود:ما در نشست چهارجانبه خود بر اهمیت پایبندی به توافقنامه ها و منشورهای بین المللی ، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و توافقنامه های امضا شده برای مبارزه با تروریسم تأکید و بر این اصول نیز تأکید کردیم:

1 – پایبندی به مبارزه با تروریسم و تندروی در همه اشکال آن و جلوگیری از کمک مالی به آن یا فراهم آوردن پناهگاه های امن بر ای آن .
2 – متوقف کردن همه گونه فعالیت های تحریک انگیز و دعوت به کینه و دشمنی و خشونت.
3 – پایبندی کامل به توافقنامه سال 2013ریاض و توافقنامه تکمیلی آن و ساز و کارهای اجرایی آن در سال 2014 در چارچوب شورای همکاری خلیج فارس.
4 – پایبندی به نتایج نشست عربی اسلامی و آمریکایی ماه می 2017در ریاض.
5 – خودداری از دخالت در امور داخلی کشورها و حمایت از گروه های غیر قانونی.
6 – همه کشورها باید خود را مسئول مقابله با همه نوع تندروی و تروریسم به عنوان تهدید بین المللی برای امنیت و صلح بدانند.
شکری همچنین اعلام کرد که مشورت ها میان این چهار کشور در خصوص قطر ادامه می یابد و قرار است نشست بعدی در این خصوص در منامه برگزار شود.

"عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر خارجه امارات نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: منطقه متحمل درد و رنج های زیادی از تروریسم شده و همه باید به صورت گروهی برای خالی کردن منطقه از حامیان تروریسم تلاش کنند.

وی افزود:منطقه با یک بحران در روابط خود با قطر روبه رو است و مشکل بزرگتر، مقابله با تروریسم و تندروی و کمک مالی به گروه های تروریستی است.

"عادل الجبیر" وزیر خارجه عربستان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: بحران کنونی همه جهان را ویران می کند؛ وی افزود:تحریم سیاسی و اقتصادی قطر ادامه می یابد و در زمان مناسب اقدام های دیگری ضد دوحه انجام خواهد گرفت.

وی همچنین گفت: ترکیه به این چهار کشور اعلام کرده است که در خصوص بحران قطر، موضع گیری بیطرفانه دارد.

خالد بن احمد وزیر خارجه بحرین نیز مدعی شد: کشورهای جهان در خصوص بندهای اعلام شده در این بیانیه مشترک اتفاق نظر دارند و باید با تروریسم مبارزه کرد؛ وی درباره اخوان المسلمین نیز گفت: اخوان المسلمین گروهی تروریستی است و هر کس با آن اعلام همسویی کند، محاکمه می شود.

خالدبن احمد درباره تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت: این کار در حوزه اختیارات شورای همکاری است.

رئیسان دستگاه های اطلاعاتی مصر، عربستان، امارات و بحرین ، روز سه شنبه در قاهره جلسه مشترکی تشکیل داده بودند؛ چهار کشور تحریم کننده قطر پنجشنبه اول تیرماه فهرست شروط 13گانه خود جهت از سرگیری روابط با دوحه را از سوی کویت به قطر اعلام کرده بودند.

مدت پاسخگویی قطر به خواسته‌های ذکر شده کشورهای چهارگانه بامداد دوشنبه (12تیرماه) به پایان رسید؛ این مهلت با میانجیگیری امیر کویت برای 48 ساعت دیگر تا روز چهارشنبه 14 تیرماه تمدید شد.

وزیر امورخارجه قطر دوشنبه گذشته پاسخ مکتوب «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر را در کویت تقدیم «صباح احمد الصباح» امیر این کشور کرد تا در اختیار کشورهای چهارگانه قرار گیرد.

از جمله خواسته‌های کشورهای تحریم کننده، تعطیلی شبکه خبری الجزیره، بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، توقف همکاری نظامی آنکارا با دوحه، کاهش روابط دیپلماتیک دوحه با تهران، قطع روابط با اخوان المسلمین، حزب الله لبنان و آنچه ارتباط با گروه‌های تروریستی القاعده و داعش عنوان شده است، به شمار می‌رود.
 
https://taghribnews.com/vdcfyjd0mw6deya.igiw.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی