تاریخ انتشار۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : 170399

حج فرصتی برای همبستگی بیشتر

حج از اركان الهی و از مهم‌ترین آیین‌های دینی اسلام شناخته می‌شود كه جایگاه ویژه‌ای در عبادات اسلامی دارد. تكریم حج، ‌تكریم پروردگار متعال بوده كه به عنوان شعائر اسلام مطرح است.
حج فرصتی برای همبستگی بیشتر
حج حركتی از «خود» به سوی «خدا» همگام با خلق خدا است و در همه احكام و اعمال مذهبی ممتاز است. یكی از جلوه‌های كنگره عظیم حج، نمایش قدرت معنوی، سیاسی و اجتماعی مسلمانان در برابر استكبار جهانی است و در‌‌ همان حال به اعتبار گردهم آمدن مسلمانان از اقصی نقاط جهان در یك زمان و مكان مشخص، از هر‌نژاد و زبان و مذهب، نشانه قدرت و ظرفیت بی‌نظیر این عبادت دینی، در بسیج امت اسلامی و سازماندهی آنهاو نمادی از وحدت اسلامی است كه تجلی و توسعه و ترویج آن در بین این امت، آرزو وخواسته همه آن‌ها می‌باشد.

اجتماع مسلمانان برای به جای آوردن مناسك حج از نشانه‌های عظمت اسلام و روح اجتماعی و همبستگی حج است. رمضان و روزه داری و نیز حج دو مناسبت بزرگ اسلامی با ظرفیت‌های بسیار عظیم مادی و معنوی است كه چنانچه بطور شایسته و مناسب مورد بهره برداری قرار گیرد، قادر است به نیازهای گوناگون بشر در همهٔ حوزه‌های مادی و معنوی پاسخ دهد.

حج ‌زبان گویا، موثر و نافذی است و باید كوشید كه حق واقعی آن هر سال بیشتر از پیش ادا شود. بدیهی است كه تحقق چنین امر مهم و بزرگی مستلزم تلاش‌ها، برنامه ریزی و در مجموع فراهم آوردن امكاناتی گسترده در دو حوزه نرم افزاری و سخت افزاری است و تلاشهایی در این زمینه چند سالی می‌باشد كه آغاز شده است.

در دقت روی بیانات و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب در دیدار‌هایشان با مسئولین و كارگزاران حج و از جمله در سال گذشته و امسال، این مهم را می‌توان استنباط كرد كه حضرتشان در دستور برای «بكارگیری تمام ظرفیت‌های حج» جهت ادای حق یكی از بزرگ‌ترین مناسك اسلامی، كه قطعا همهٔ آن‌ها در حد و توان یك كشور نیست، به این مهم عنایت خاص داشته و دارند كه ترتیبی اتخاذ گردد تا تمامی ظرفیت‌های جهان اسلام اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی ژئوپولتیك برای منظور مورد نظر بكار گرفته شود.

دقت در مراسم حج نشان می‌دهد كه منافع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این آیین محمدی (ص)، بسیار فرا‌تر و مهم‌تر از منافع فردی آن است. در تبیین ابعاد حج محمدی (ص) روشن می‌گردد كه حج دست ستمگران جهان را از سلطه بر كشور‌ها كوتاه كرده، و غاصبان را در بلاد اسلامی با شكست رو به رو می‌كند و این مهم زمانی محقق می‌شود كه دریابیم روح حج در برائت و برائت جویی از مشركین و بت‌های نوین است كه نماد آن در دوره حاضر استكبار و صهیونیسم جهانی می‌باشد اما مساله بزرگ و عمده دراین میان یكی عدم درك فلسفه واقعی بسیاری از احكام الهی از جمله حج می‌باشد.

این مصیبت بزرگی است كه هنوز و همچنان این باور غلط و القایی دشمنان اسلام و مسلمین در برخی ذهن‌ها ی متحجر از جمله در ذهن بعضی از رهبران اسلامی وجود دارد و در آن‌ها رسوخ كرده است كه حج یك عبادت فردی است و جنبه سیاسی ندارد! همین باور غلط و بیهوده و مغایر با فلسفه و روح حج می‌باشد كه موجب گردیده تا ظرفیت بزرگی به نام حج كه طی آن نمایندگان امت اسلامی از همهٔ جهان اسلام در یك زمان معین و در یك مكان معین گرد هم می‌آیند تا آیین واحدی را انجام دهد، آنچنان كه باید و شاید و انتظار می‌رود، مورد استفاده قرار نگیرد.

حج فرصت با هم بودن و با هم اندیشیدن و یافتن راههای برون رفت از مشكلات و معضلات مادی نیز هست. حج فرصت تبادل نظر، معرفی دارایی‌ها و توانایی‌ها و قابلیت‌های جهان اسلام به همهٔ اعضای آن است.

نقشه جغرافیای اقتصادی كشورهای اسلامی نشان می‌دهد كه این كشور‌ها در مجموع دارای بخش قابل ملاحظه‌ای از منابع و ذخایر با ارزش طبیعی و معدنی و بخصوص انرژی هستند كه نقش محوری دراقتصاد جهانی دارند كه در صورت معرفی به هم، و تقویت روند همگرایی بین آن‌ها، می‌توانند اقتصاد كشور‌های اسلامی را رونق داده و حتی با هم پوشانی و هم تكمیلی، از وابستگی‌ها به برون از جهان اسلام بكاهند.

در جهان امروز یك باور این است كه آزادسازی‌های تجاری، و جهانی شدن اقتصاد‌ها كه دو مشخصه اصلی نظام تجارت جهانی در عصر حاضر به شمار می‌روند، از اهمیت رویكرد به بلوك‌ها، تشكل‌ها و ترتیبات اقتصادی و تجاری بین كشور‌ها كاسته است، اما باوری دیگر كه هنوز طرفداران بسیاری دارد، این نظر است كه انگیزه‌هایی همچون افزایش تجارت، نیل به منافع رفاهی، همكاری‌های متقابل در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و رشد اقتصادی، افزایش قدرت چانه زنی در مسائل سیاسی، اقتصادی و تجاری با كشور‌ها و گروه‌های فرامنطقه‌ای، تامین ملاحظات امنیتی و سیاسی و انجام همكاری‌ها در زمینه‌های رشد و توسعه و اعتلای سرمایه گذاری همچنان و از جمله عوامل روی آوردن به این گونه همكاری‌های گروهی هستند كه باید به خصوص از سوی كشورهای درحال توسعه تقویت شود.

صرف نظر از موارد ذكر شده، بعد جدید و مهم دیگری پس از اتمام دور مذاكرات اروگوئه و تاسیس سازمان جهانی تجارت به ابعاد فوق افزوده شده است و آن هم نقش این ترتیبات در آماده سازی كشور‌ها برای استفاده از فرصت‌ها و تجهیز آنان برای فائق آمدن بر مشكلاتی است كه نظام جدید تجارت جهانی فرآروی كشور‌ها و بالاخص كشورهای در حال توسعه گشوده است.

از این ترتیبات می‌توان برای سهولت ادغام در نظام جدید تجارت بین الملل استفاده كرده و از مزایای این نظام درخصوص دسترسی به بازار‌ها به نحو بهتر استفاده كرد. یكی از این تشكل‌ها سازمان كنفرانس اسلامی است. جهان اسلام امروز با چالش‌های عمده‌ای از جمله در عرصه اقتصاد روبه رو است كه حل آن‌ها در گروی همكاری‌های خلاقانه است و حج با ظرفیت‌های بزرگ مادی و معنوی‌اش، بهترین زمان و مكان برای این امر است.

رئوف پیشدار
https://taghribnews.com/vdcgyz9qyak9uw4.rpra.html
مرجع : حج
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی