تاریخ انتشار۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : 276393
سياست‌هاي ايران‌ستيزانه دولت جديد آمريکا

زندانيان آمريکایی؛ بهانه ترامپ براي تهديد ايران

دونالد ترامپ بازهم ايران را تهديد کرد. دولت آمريکا اين بار اعلام کرد که اگر ايران اقدام به آزادي زندانيان آمريکايي نکند، تبعات جدي را در پي خواهد داشت؛ البته اين اولين باري نيست که آمريکا ايران را تهديد مي‌کند. دولت آمريکا در طول سال‌هاي گذشته بارها ايران را تهديد کرده ‌است. اين تهديدها گاهي جنبه عملي هم داشتند اما هيچگاه به نتيجه نرسيده‌اند.
زندانيان آمريکایی؛ بهانه ترامپ براي تهديد ايران
دولت دونالد ترامپ در ادامه سياست‌هاي ايران‌ ستيزانه‌اش بازهم تهديد کرد و ماجراي اين بار، آمريکايي‌هايي هستند که به‌دليل ارتکاب جرمي در ايران زنداني‌اند. ک
اخ سفيد در بيانيه‌اي اعلام کرده‌است که ترامپ و دولتش تلاش‌ها براي بازگرداندن تمامي آمريکايي‌هاي بازداشت‌شده در خارج از کشور را مضاعف کرده‌اند.
آمريکا در اين بيانيه مدعي شده‌است که دولت اين کشور اقدام ساير کشورها در بازداشت بدون فرايند قانوني و گروگان‌گيري را محکوم مي‌کند.
کاخ سفيد ادعا کرده که ايران در طول تقريبا چهل سال گذشته از بازداشت‌ها و گروگان‌گيري به‌عنوان يکي از ابزارهاي سياست‌گذاري استفاده کرده‌است. 

کاخ سفيد بهانه صدور اين بيانيه را زنداني شدن يک شهروند آمريکايي- چيني به نام ژيو وانگ به جرم جاسوسي در ايران و محکوميت او به 10 سال زندان اعلام کرده‌است.
اين فرد به گفته سخنگوي قوه‌قضائيه ايران با نفوذ خاصي وارد ايران شده و توسط نيرو‌هاي وزارت اطلاعات شناسايي و دستگير شد.
سخنگوي قوه‌قضائيه گفت اين فرد در دادگاه بدوي به 10 سال زندان محکوم شده اما اين حکم قابل اعتراض است. 

در ادامه بيانيه کاخ سفيد آمده‌است: «مسئوليت مراقبت و سلامت تمامي شهروندان آمريکايي در ايران به عهده اين کشور است.
رئيس‌جمهوري ترامپ از ايران مي‌خواهد رابرت لوينسون که براي بيش از 10 سال است در ايران بازداشت شده را بازگرداند و از ايران مي‌خواهد سيامک و باقر نمازي که در دوران اوباما دستگير شدند را همراه با تمامي ديگر شهروندان آمريکايي که دستگير شده‌اند، آزاد کند.» زنداني بودن لوينسون در ايران ادعاي بي‌اساس است که بارها از سوي مقامات ايراني رد شده است اما بازهم آمريکايي‌ها اصرار دارند که او در ايران است.
در پايان اين بيانيه از تهديد ايران سخن آورده است که رئيس‌جمهوري ترامپ آماده تحميل تبعات جديد و جدي عليه ايران است، مگر آنکه تمامي شهروندان‌آمريکايي زنداني، آزاد شده و بازگردانده شوند.
اين واکنش آمريکا بيشتر تحت‌تأثير ماجراي شهروند آمريکايي است که در کره‌شمالي زنداني شده ‌بود و پس از آزادي و بازگشت به آمريکا دراثر جراحات مغزي جان داد. 


تاريخي از تهديدات آمريکايي عليه ايران
اما  این اولين باري نيست که آمريکا ايران را تهديد مي‌کند.
گرچه اين تهديدات در چندسال اخير کاهش يافته بود اما اکنون با حضور ترامپ در مسند قدرت آمريکا، ميزان هجمه‌ها عليه ايران افزايش يافته‌است.
پس از انقلاب اسلامي در ايران، روابط دو کشور متشنج و پر از درگيري بود و در طول تقريبا 40سال گذشته، آمريکا بارها ايران را تهديد به مداخله نظامي و حتي جنگ کرده‌‌است.
از کودتاي نوژه براي سرنگوني حکومت نوپاي ايران تا ماجراي عمليات ناموفق طبس که بعد از تسخير سفارت آمريکا در تهران و بازداشت کارمندان آمريکايي اين سفارتخانه رخ داد، اولين گام‌ ها براي ايجاد تنش ميان دو کشور محسوب مي‌شود.
تصرف سفارت آمريکا نقطه شروع وخامت روابط سياسي ايران و آمريکا شد، گرچه پيش از آن آمريکايي‌ها با کودتاي 28 مرداد علیه حکومت قانوني و مردمي مصدق، اعتماد عمومي در ايران را از دست داده بودند. بااين‌حال، بعد از انقلاب برنامه‌ريزي براي کودتا عليه انقلاب، اعتماد نمانده ايرانيان را از دست داده بودند.
آمريکا تهديدهاي اصلي خود را بعد از شکست‌هاي پي درپي نظامي و کودتا عليه نظام با تجويز سياست تحريم‌ها از همان زمان آغاز کرد و تحريم‌هاي جدي عليه ايران وضع کرد. تحريم‌هايي که تا پيش از توافق هسته‌اي هرروز بيشتر و بيشتر مي‌شد و با آغاز دولت ترامپ نيز آن روند ادامه يافته است.
آمريکا در ادامه اقدامات خود عليه ايران، به برخورد نظامي در خليج‌فارس در زمان جنگ ايران و عراق روي آورد و نيروي دريايي آمريکا کشتي‌هاي جنگي ايران و سکوي نفتي ساسان را هدف گرفت.
انهدام هواپيماي مسافربري پرواز شماره ۶۵۵ ايران اير بر فراز آسمان خليج‌فارس توسط ناو جنگي وينسنس آمريکا از ديگر اقدامات عليه ايران بود که به فاجعه‌اي بزرگ تبديل و موجب انزجار بيشتر ايرانيان از آمريکا شد.
اما در کنار اين برخوردها ايران و آمريکا مناسباتي هم با يکديگر داشتند. هربار که زمينه همکاري ميان دو کشور هم فراهم شد، در نهايت به موضع‌گيري آمريکا عليه ايران انجاميد.
چه در جنگ افغانستان و زمينه چيني ايران و کمک اطلاعاتي براي مقابله آمريکا با طالبان و چه در جنگ عراق و حتي مقابله با داعش، پس از تلاش‌هاي ايران، مقامات آمريکايي ايران را متهم به شرارت و جنگ افروزي يا حمايت از تروريسم کرده‌اند.
همين موضوع موجب شده تا ديوار بي‌اعتمادي ميان دو کشور هرگز فرو نريزد و هر بار بلندتر و بلندتر شود. 


گزينه‌هاي تهديد رؤساي جمهوری آمريکا
طي 40 سال گذشته رؤساي جمهور آمريکا هرکدام به نحوي ايران را تهديد کردند. جورج بوش پسر بارها از گزينه نظامي عليه ايران حرف زد، گرچه اين حرف‌ها در حد ادعايي باقي ماند. دولت باراک اوباما تغيير در روند سياست‌هاي خود داشت و مذاکره را جايگزيني در برابر اقدامات نظامي و تهديدها قرار داد. بااين‌حال، اوباما هم گهگاه از همه گزينه‌هاي روي ميز درباره ايران صحبت مي‌کرد.
به هرحال در دوران او بهترين شرايط براي تعامل دو کشور فراهم شد و مذاکرات ميان ايران و آمريکا به همراه پنج کشور قدرتمند ديگر زمينه حصول توافق هسته‌‌اي و برجام را فراهم کرد حتی همزمان با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، ایران چهار زندانی سیاسی تبعه آمریکا را آزاد کرد که یکی از آنها جیسون رضائیان بود که تابعیت ایرانی - آمریکایی داشت و به اتهام جاسوسی در زندان بود.
اما اکنون دونالد ترامپ به‌عنوان رئيس‌جمهوري اين کشور انتخاب شده است و از روزهاي آغازين شروع به کارش، مواضع تندي عليه ايران اتخاذ کرده است.
گرچه او نتوانست لطمه‌اي به برجام وارد کند اما بارها ايران را تهديد کرده‌است و در تلاش براي تشکيل کميته‌اي براي بازنگري برجام است.
اتخاذ تحريم‌هاي جديد عليه ايران يا زنداني کردن ايرانيان در راستاي همين اقدامات محدود کننده ايران است. اين اقدامات ترامپ موجب واکنش ايران نيز شده‌است. گرچه دولت آمريکا از ايران خواسته که اتباع زنداني خود در ايران را آزاد کند، در مقابل در تلاش براي زنداني کردن ايرانيان به اتهامات واهي است.
در همين راستا، سيدعباس عراقچي، معاون وزير امورخارجه ايران در حاشيه برگزاري هشتمين نشست کميسيون برجام در وين به زنداني شدن تعدادي از ايرانيان در کشورهاي مختلف به درخواست آمريکا به جرم واهي و دور زدن تحريم‌ها واکنش نشان داد و در ديدار دوجانبه‌اي که با هيأت آمريکايي در حاشيه برگزاري نشست کميسيون برجام داشت اعتراض خود را نسبت به اين موضوع مطرح کرده و خواهان آزادي آنها شد. 

در نهايت با روي‌کارآمدن دولت يازدهم در ايران هم مسير تعامل ميان دو کشور بهتر شد.
درحالي‌که آمريکايي‌ها در دولت نهم و دهم تحريم‌هاي سخت و فشارهاي زيادي عليه ايران وارد کرده بودند و بارها از احتمال وقوع جنگ خبر داده بودند تا جايي که برخي کارشناسان آينده روند تعاملات دو کشور را در جنگ و اقدام نظامي مي‌ديدند.
اما دولت يازدهم شرايط ميان دو کشور را تغيير داد و روابط دو کشور بهتر شد تا جايي که بحث از جنگ به مذاکره و سهم خواهي ايران و در نتيجه رفع تحريم‌ها رسيد.
گرچه دولت جديد حسن روحاني در مقابل دولت دونالد ترامپ قرار خواهد داشت که مواضع جاه‌طلبانه و تندي عليه ایران دارد اما سابقه تاريخي روابط دو کشور نشان داده است که اين تهديدها و فشارها همواره ورد زبان آمريکايي‌ها بوده و تنها با زبان نرم ديپلماسي مي‌توان تهديدهاي آنها را به فرصت تبديل کرد.
تهديدهاي آمريکايي‌ها تمامي ندارد اما آيا رفتار دولتمردان ايراني‌ به نحوه عملکرد آنها جنبه عملي مي‌دهد يا آن را درحد حرف نگه مي‌دارد؟


خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب بالا نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد
 
https://taghribnews.com/vdchw-nix23nqxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی