تاریخ انتشار۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۷:۵۹
کد مطلب : 183342

کارنامه سیاه داعش در لیبی و چند نکته تحلیلی

واکنش شدید نظامیان حاکم بر مصر در مقابل اعدام 21تن از اتباع این کشور (مسیحیان قبطی )، به فعالیت های ددمنشانه گروه داعش لیبی و مداخلات بیگانه پایان نداده، زیرا در پی این واقعه، از یک سو گروه تروریستی داعش، ده ها تن دیگر از اتباع مصری مقیم لیبی را دستگیرکرده و از سوی دیگر، برخی ازکشورهای غربی، تمهیدات جدیدی را برای حمله به دیگر مواضع این گروه تکفیری فراهم کرده اند.
کارنامه سیاه داعش در لیبی و چند نکته تحلیلی
واقعه اعدام فجیع۲۱ تن از قبطیان مصری و سپس بمباران مواضع گروه تروریستی داعش در مناطقی از شمال شرق لیبی را، (گروه تکفیری«انصارالشریعه لیبی» که تابستان امسال در پیوند با گروه «داعش سوریه وعراق»، اعلام خلافت کرد) باید سرآغاز مرحله ای جدید در روند برخورد نظامیان مصری با ناآرامی های کشور ناآرام و نابسامان لیبی، و شروع فصلی تازه در روند تحولات داخلی این کشور همسایه مصر، دانست. این بدان معنی است که واکنش شدید نظامیان حاکم بر مصر در مقابل اعدام ۲۱تن از اتباع این کشور (مسیحیان قبطی )، نه تنها به فعالیت های ددمنشانه و خونبار گروه داعش لیبی پایان نداده، بلکه دور تازه ای از خشونت ها، درگیری ها و زد و خوردهای مسلحانه را در این کشور جنگ زده و نفت خیز کلید زده است. زیرا در پی این واقعه، از یک سو گروه تروریستی داعش، ده ها تن دیگر از اتباع مصری مقیم لیبی را دستگیرکرده و از سوی دیگر، نظامیان مصر و برخی ازکشورهای غربی، تمهیدات جدیدی را برای حمله به دیگر مواضع این گروه تکفیری فراهم کرده اند. چنانکه برگزاری نشست چهارجانبه واشنگتن در این خصوص، آن هم با حضور «بان‌کی مون» دبیر کل سازمان ملل، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «سامح شکری» وزیر خارجه مصر، بیانگر زمینه سازی های جهت دار برای مداخله در لیبی به شمار می رود. مداخله ای که براساس بیانیه پایانی این نشست، باید از طریق به اصطلاح کمک به تشکیل دولت «وحدت ملی» در لیبی و حمایت از آن برای سرکوب گروه تروریستی داعش صورت گیرد. درباره این واقعه که از ابعاد متعدد دیگری، ازجمله: دامن زدن به دورجدیدی از اسلام هراسی درمنطقه و جهان برخوردار است، نکات تحلیلی مهمی وجود دارد که در ذیل، به برخی از مهمترین آن ها اشاره می کنیم:
۱- نظامیان حاکم بر مصر، مدتی، بیش از یک سال است که مترصد فرصتی برای مداخله درلیبی و از میان بردن فضایی هستند که ممکن است، مورد بهره برداری گروه های اسلامگرای مصری قرار گیرد. البته نابسامانی ها و هرج ومرج کنونی رایج درلیبی نیز، به خودی خود، برای امنیت مرزهای طولانی مصر با لیبی ( در غرب مصر) خطری جدی محسوب می شود و این درحالی است که جریان سکولار درلیبی که هم اینک سکان دار یکی از دو حکومت خودخوانده در این کشور است ( جناحی که بال نظامی آن به رهبری ژنرال غربگرا "خلیفه حفتر" و بال سیاسی آن به رهبری دولت عبدا..الثنی است ) هم پیوسته از نظامیان مصری می خواهد تا این جریان را در برابر جریان تکفیری که سکان دار دولتی دیگر است و همچنین در مقابل گروه تروریستی داعش یاری رساند. حال روشن است که اعدام فجیع ۲۱قبطی مصری، بهانه های لازم را برای مداخله نظامیان مصر درلیبی فراهم کرده و ازسوی دیگر زمینه توجیه این مداخله را در نزد افکارعمومی مصر بوجود آورده است .
۲- اقدام شتاب زده آمریکا در برگزاری نشست چهارجانبه واشنگتن و تصمیم گیری سریع درخصوص چگونگی برخورد با روند تحولات لیبی، بیانگر کوشش های جدی مقامات آمریکا برای حداکثر بهره برداری از این واقعه و پیشبرد سیاست هایی است که به استقرار هرچه زودتر دولتی سکولار در کشورنفت خیز و استراتژیک لیبی بیانجامد و دراین صحنه، نظامیان مصری به عنوان اهرمی قابل اطمینان، نقش اساسی را ایفا کنند. این به معنای آن است که هرگونه زمینه ای برای مداخله رقبای آمریکا همانند فرانسه، یا دیگر کشورهای اروپایی که مشتاق حضور نظامی درلیبی هستند از میان برود و ازسوی دیگر، گروه های اسلام گرای معتدل که بخش وسیعی ازمردم لیبی را نمایندگی می کنند با متهم شدن به همکاری با گروه های تروریستی و تکفیری از صحنه تاثیرگذاری بر تحولات این کشور بسیار ثروتمند کنار زده شوند .
۳- شواهد موجود حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی نیز از این واقعه بسیارخشنود است؛ زیرا علاوه بر نقشی که اینگونه اقدامات وحشیانه در گسترش دامنه اسلام هراسی دارد ( وکودک کشی ها و جنایات فجیع اخیر رژیم صهیونیستی را تحت الشعاع خود قرار داده و کم رنگ می سازد ) در صحنه سیاسی مصر نیز موجبات متهم شدن مسلمانان معتدل که از یک سو اکثریت جمعیت را تشکیل می دهند و از سوی دیگر مخالف جدی ادامه اشغال و غصب فلسطین هستند را بوجود می آورد. مضافأ اینکه این نوع رویداد، به بدبینی میان مسیحیان مصر ( که ۱۰درصد جمعیت ۸۵میلیونی این کشور را تشکیل می دهند) و مسلمانان این کشور، می انجامد که به معنی تضعیف قدرت سیاسی مصر به عنوان کشوری بزرگ واقع در جنوب فلسطین اشغالی است.
۴- وقوع این اعدام ها درلیبی که درغرب مصر قرار دارد، توجه دولت و ملت مصر را از حملات خونین چند هفته پیش گروه تروریستی داعش (بنام گروه انصار بیت المقدس) به نظامیان مصری مستقر درصحرای سینا (واقع در شرق مصر)، به سوی مرزهای غربی معطوف می کند و این نیز از جمله خواسته های رژیم صهیونیستی است ؛چراکه، همزمان با مطرح شدن موضوع صحرای سینا، موضوع اخیر بسته شدن کامل مرزهای رفح ( تنها مسیر ورود غذا و دارو به غزه) نیز مورد توجه افکارعمومی قرار می گیرد و این همان چیزی است سرکردگان تل آویو خواهان آن نیستند.
https://taghribnews.com/vdci5pazrt1avp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی