تاریخ انتشار۱۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : 178744

چالشی بزرگ برای حاکمان سعودی

نویسنده روزنامه گاردین نوشت ارتباط عقیدتی میان عربستان سعودی و داعش، موجب نگرانی مقامات عربستانی شده است.
چالشی بزرگ برای حاکمان سعودی
به گزارش خبرنگار تقریب(تنا) از لندن،بعضی از تحلیلگران سیاسی وناظران مستقل که نگاهی بی طرفانه به مسائل خاورمیانه و فعالیت گروه های تندرو وتروریستی دارند،گاه مسائل ظریفی را مطرح می سازند که حاکی از واقعیت های انکار ناپذیر و قابل تأمل است. از جمله برایان وایتکر (Brian Whitaker) این هفته در مقاله ای در روزنامه گاردین نوشت مقامات عربستان سعودی کاملا حق دارند نسبت به آینده سیاسی خود نگران باشند زیرا  ارتباط عقیدتی داعش و عربستان سعودی، آشکار شده است، ارتباطی که آن کشور را به سمت بی ثباتی پیش خواهد برد.  نویسنده گاردین،در این مقاله به حمله روز دوشنبه این هفته شبه نظامیان به پاسگاه مرزی میان عراق و عربستان اشاره می کند که طی آن 4 شبه نظامی مهاجم و نیز سه نظامی عربستانی کشته شدند که بعدها معلوم شد یکی از نظامیان کشته شده، عواد البلاوی (Awdah al-Balawi)، ژنرال ارتش عربستان سعودی بود. به نوشته وایتکر، اکنون مشخص می شود که این حمله، اتفاقی نبوده و احتمالا با اطلاعاتی که از درون ارتش عربستان سعودی به مهاجمان داده شده بود، با دقت صورت گرفته است.
بر اساس خبرهای منتشره، حمله به نیروهای مرزی عربستان سعودی، به داعش نسبت داده شده است و گفته می شود آن گروه، مسوولیت آن را نیز پذیرفته است. به اعتقاد نویسنده گاردین، اگرچه ممکن است بتوان این حمله را به همکاری عربستان سعودی در ائتلاف ضد داعش مربوط دانست، داعش در صدد است دامنه درگیری ها را از سوریه و عراق به خاک عربستان سعودی بکشاند.
به نوشته برایان وایتکر، تردید نیست که داعش در درون عربستان سعودی، هواداران و حامیان فعالی دارد وبه همین خاطر است که در ماه نوامبر، آنان به سمت یک تبعه دانمارکی در ریاض شلیک کردند. وایتکر نوشت نیروهای امنیتی عربستان سعودی همچون ده سال قبل در برابر القاعده، می توانند اکنون در برابر حملات نظامی داعش بایستند اما در جبهه عقیدتی، نمی توانند از پس داعش بر آیند زیرا عقیده دو طرف، مشابه است. به همین علت، چالش عقیدتی با داعش، عربستان سعودی را نیز ضعیف خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار تقریب تنا از لندن،هبا صالح (Heba Saleh) و سایمون کر (Simeon Kerr) نیز در ماه سپتامبر در مقاله ای در روزنامه فایننشیال تایمز چاپ لندن نوشته بودند: شماری از ویژگی های عقیدتی داعش، همچون نفرت از شیعیان یا بریدن دست و پا به عنوان اجرای حد شرعی،مشترکات داعش را با وهابیت حاکم بر عربستان سعودی نشان می دهد. داعش با استناد به آموزه های نخستین معلمان وهابیت، همچون محمد بن عبدالوهاب، ویرانی مقبره های شیعیان و کلیساهای مسیحیان را در عراق و سوریه مجاز می شمارد و به همین علت هم، هزاران تبعه عربستان سعودی را جذب کرده است. 
نویسنده گاردین آنگاه در ادامه مقاله اش می نویسد اکنون در شبکه های اجتماعی، ارتباط عقیدتی داعش و عربستان سعودی، مورد تاکید قرار می گیرد و مقامات عربستان سعودی، از آشکار شدن ارتباط اصولی خود با داعش، نگرانند و همچنین از این که البغدادی، بخواهد خود را به جای شاه عربستان، خلیفه عربستان سعودی نیز بنامد و با وی رقابت کند، در هراسند. وایتکر به نقل از دو حامی دولت عربستان سعودی نوشت تثبیت خلافت داعش، نیازمند گذر از عربستان سعودی و رسیدن به دو شهر مقدس مدینه و مکه است و دولت عربستان سعودی، از نظر عقیدتی نمی تواند داعش را باز دارد زیرا خودش هم ده ها سال با همین روش و با اجرای روش های مشابه بر قدرت باقی مانده است. به نوشته نویسنده روزنامه گاردین، شاهان عربستان سعودی که سال ها از دین برای رسیدن به قدرت سود بردند، چاهی بر سر راه آینده خود کندند که برای پر کردن آن، بسیار دیر شده است.
https://taghribnews.com/vdci5vaz5t1ayy2.cbct.html
مرجع : خبرنگار تنا- لندن - روزنامه گاردین
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی