تاریخ انتشار۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : 163713
عضو شورای عالی مجمع تقریب در گفتگو با تقریب:

مهمترین وظیفه حفظ اسلام و وحدت اسلامی است/ وحدت امت اسلامی تنها راه مقابله با رژیم صهیونیستی

تنا – اختصاصی
رئیس سابق شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به جنایتهای اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه، تاكید كرد: اگر مسلمانان وحدت و اتحاد داشتند شاهد این جنایتها بر ضد مسلمانان نبودیم.
مهمترین وظیفه حفظ اسلام و وحدت اسلامی است/ وحدت امت اسلامی تنها راه مقابله با رژیم صهیونیستی
مولوی "محمد اسحاق مدنی" در گفتگو با خبرنگار تقریب با اشاره به ظرفیتهای ماه مبارك رمضان برای نهادینه شدن وحدت اسلامی، خاطرنشان كرد: خداوند در همه عباداتی كه برای ما فرض كرده بر مسئله وحدت تاكید داشته و به نوعی در روح آنها وحدت وجود دارد كه روزه هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: روزه عبادتی است كه همه مسلمانان از هر مذهبی به آن معتقدند؛ ممكن است در جزئیاتی اختلافاتی وجود داشته باشد اما همه مسلمانان در این مسئله وحدت نظر دارند و همه مكاتب فقهی در آن اتفاق دارند.

ریشه تكفیر ناشی از برداشتهای نادرست از اسلام
عضو شورای عالی مجمع تقریب در ادامه با اشاره به بحران تكفیر در جهان اسلام، بیان داشت: ریشه تكفیر ناشی از برداشتهایی است كه در جهان اسلام از دین اسلام شده كه در واقع با آن روح اسلام در تعارض است مثلا اگر مسئله جهاد را در نظر بگیریم جهاد با كفار مطرح است نه مسلمان، مسلمانی دیگر را به قتل برساند؛ اگر مسئله امر به معروف و نهی از منكر را در نظر بگیریم امر به معروف این است كه آن چیزی كه شریعت صراحتا معروف كرده گسترش دهیم نه این كه یك فرد در موردی خاص اجتهاد كند و بر اساس آن امر به معروفی كه از نظر خود معروف شده،‌ آن را تبلیغ كند و اجتهاد كند و با این اجتهاد عده ای را از دایره اسلام خارج ساخته و بر این اساس با آنها بجنگد و آنها را كافر بداند.

وی ریشه این معضل را سهل انگاری مسلمانان در برداشت درست از آموزه های دین مبین اسلام برشمرد و گفت: همین باعث شده كه امروز برخی مسلمانان این برداشتهای غلط خود را عین اسلام تلقی می كنند در صورتی كه اسلام، احكامی دارد كه بسیار روشن و واضح است و مسلمانان هیچ اختلافی در این زمینه ندارند.

مولوی اسحاق مدنی در ادامه تصریح نمود: تنها در صورتی كه اصول مسلم انكار شود از جمله اگر كسی فرض بودن نماز و روزه را انكار كند؛ شهادتین را برای اسلام آوردن لازم نداند و... از دایره اسلام خارج است و كسانی كه این اعتقادات را دارند با قرآن و سنت پیامبر مخالفند. این مسائلی هستند كه همه مسلمانان بر آن اجماع و اتفاق نظر داشته و دارند.

وی افزود: اما آن چیزی كه قرآن با صراحت بیان نمی كند یا دو احتمال در موردی خاص باشد، اگر گروهی یك احتمال را برای خودش ملاك قرار داد و گروهی دیگر احتمال دیگری را ملاك قرار داد نمی توانیم بر اساس آن یكدیگر را از دایره اسلام خارج سازیم؛‌ مشكل مسلمانان برداشتهای ناقص از اسلام است كه درست نمی توانند اصول اسلام را درك كنند و ناچارا به نكات ضعیفی تمسك می جویند و به آنها عمل می كنند و باعث می شود چنین فتنه ها و مصیبتهایی در جهان اسلام رخ دهد و ما در عراق و دیگر كشورهای اسلامی این وضعیت را ملاحظه می كنیم.

رژیم صهیونیستی با زور آمده و تنها با زور شر آن از مسلمانان كم می شود
رئیس سابق شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی برای اولین بار نیست كه این تجاوز را صورت داده؛ از زمانی كه نطفه نا مشروع رژیم صهیونیستی در قلب جهان اسلام به وجود آمد و استكبار این رژیم را بر همه چیز امت اسلامی مسلط كرد از كشورهای قدرتمند و زورگو و استعمارگر حمایت صد در صد می شود. این رژیم از روز اول برای در تنگنا قرار دادن جهان اسلام به وجود آمد و این تجاوزات مداوم تكرار می شود؛ این رژیم با زور آمده و تنها با زور شر آن از مسلمانان كم می شود.

وی با بیان این كه صرف محكوم كردن جنایات صهونیتسها كفایت نمی كند، تاكید كرد: در حالی كه با كوچكترین اتفاق و مشكلی كه در كشورهای دیگر رخ می دهد كشورهای بزرگ فورا برای حل آن پیشقدم می شوند ولی در تجاوزات اخیر كسی كاری ندارد؛ در حالی كه مسلمانان در غزه كشته می شوند از كشورهای بزرگ خبری نیست هیچ كس نه نیرویی اعزام می كند ونه به صورت جدی تحریم می كند.

وحدت اسلامی حلقه مفقوده برای حل مشكل مسلمانان غزه
وی افزود: تنها كاری كه می توان برای مسلمانان غزه كرد وحدت امت اسلامی است كه امروز متاسفانه مفقود است؛ ما وحدتمان از بین رفته و كفار نقطه ضعف ما را می دانند و این در حالی است كه کشورهای زورگو  پشت سر اسرائیل است و غزه تنهاست و هیچ كشوری آن طوری كه باید و شاید از غزه حمایت نمی كند .

مولوی اسحاق مدنی در ادامه گفت: اگر مسلمانان وحدت داشته باشند و توانی داشته باشند و یكپارچه شوند معلوم است كه اسرائیل كارش تمام میشود متاسفانه وحدت و اتحاد وجود ندارد نه فعلا وجود دارد و نه چشم اندازی است كه برای آینده نزدیك وجود داشته باشد این است كه اسرائیل از این نقطه ضعف جهان اسلام آگاه است و حداكثر استفاده را می كند و همه چیز را در توان خودش می بیند و طرف مقابل و امت اسلامی را مفلوك و فلج شده می داند.

لازمه تحقق تقریب؛ كوتاه آمدن از مسائل فرعی مذهبی
مسئله تقریب و لزوم نهادینه شدن فرهنگ تقریب از دیگر موضوعات مطرح شده در این گفتگو بود، اسحاق مدنی پیرامون مفهوم تقریب و راهكارهای نهادینه شدن این فرهنگ در جهان اسلام، گفت: تقریب مسئله ای است كه  همیشه بر آن تاكید می شود و مورد اهمیت و اجماع همه است اما عمل كردن به آن كمی سخت به نظر می آید به این معنا كه برای تحقق تقریب باید كه هر كسی از افكاری كه دارد كمی عقب نشینی كند.

حفظ اسلام و حفظ وحدت اسلامی از همه چیز بالاتر است
وی افزود: اگر هر گروه و مكتبی بخواهد صد در صد به افكار خود عمل كند و افكار دیگری را تخطئه و توهین كند تقریب هیچ گاه به وجود نمی آید. اگر ما می خواهیم تقریب داشته باشیم لازم است كه همه گروههای اسلامی در هر شرایطی كه هستند اولا به عقاید یكدیگر احترام بگذارند و به خاطر اسلام از برخی چیزهایی كه نزد خودشان است كمی كوتاه بیایند نه به خاطر این كه آن را حق ندانند بلكه هر كس هر اعتقادی كه دارد باید به آن احترام گذارد اما حفظ اسلام و حفظ وحدت اسلامی از همه چیز بالاتر است.

عضو شورای عالی مجمع تقریب در ادامه بیان داشت: اگر ما در مذهبمان مستحبی داریم و این مستحب مانع این است كه با دیگر مسلمانان كنار بیاییم باید از این مستحب دست برداریم؛ مشكل مسلمانان بیشتر سر مسائل فرعی است مسائلی كه جزو اصول مذهب ما نیست. عموما مشكل مسلمانان سر مسائلی است كه می توان از آن مسائل برای مدت كوتاهی كنار آمد كه متاسفانه كنار نمی آییم بلكه به آنها بیش از مسائل اصولی اهمیت می دهیم و روی آنها زوم كرده ایم و روی آنها انگشت می گذاریم و همان ها را برای اختلاف و درگیری بین امت اسلامی بهانه قرار می دهیم.

وی افزود: یكی از پیامدهای وحدت حفاظت از اسلام است؛ ‌ما باید فكر كنیم چگونه می توان از اسلام حفاظت كرد و در این راستا چه شرایطی وجود دارد؛ در اسلام مسائل درجه بندی شده است؛ چیزهایی ضروری هستند و چیزهایی غیرضروری. در ضروریات اسلام اختلافی نداریم در غیر ضروریاتی كه خود ساخته ایم و دلایل قطعی و روشن و غیر مبهمی كه از قرآن داشته باشیم عموما مسائل احتمالی است؛ ما با این مسائل درگیر هستیم و اگر كمی از این مسائل كوتاه بیاییم و راهی پیدا كنیم كه به یكدیگر نزدیك شویم رسیدن به وحدت امكان پذیر است.

===

مولوی محمد اسحاق مدنی از علما و روحانیون برجسته اهل سنت استان سیستان و بلوچستان است.

وی رئیس سابق شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و اینك از اعضای این شورا و از تلاش گران عرصه تقریب مذاهب اسلامی است.

اسحاق مدنی تحصیلات خود را در حوزه های علمیه پاکستان گذرانده و بر چند زبان خارجی تسلط دارد و رئیس فتوای گروه فقه حنفی در مراسم هر ساله حج نیز می باشد.

وی نماینده مجلس شورای اسلامی، چند دوره عضو مجلس خبرگان رهبری و مشاور رئیس جمهوری در امور اهل سنت بوده است.
https://taghribnews.com/vdcizpazpt1aqy2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی