تاریخ انتشار۲۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : 188419
شفیعی در گفتگو با خبرنگار تقریب تأکید کرد:

ورود بازیگران خارجی و امنیتی شدن منطقه از پیامد های اصلی حمله عربستان به یمن

تنا- اختصاصی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از پیامد های اصلی حمله عربستان سعودی به یمن امنیتی کردن منطقه خلیج فارس است، اظهار داشت: وقتی که محیط یک منطقه امنیتی می شود روابط به جای همکاری به سمت خصومت، دشمنی و عدم همکاری پیش می رود.
ورود بازیگران خارجی و امنیتی شدن منطقه از پیامد های اصلی حمله عربستان به یمن
"نوذر شفیعی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تقریب پیرامون پیامد های حمله عربستان سعودی به یمن برای منطقه اظهار داشت: نکته اول؛ یکی از پیامد های اصلی این حمله امنیتی کردن منطقه خلیج فارس است وقتی که محیط یک منطقه امنیتی می شود روابط به جای همکاری به سمت خصومت، دشمنی و عدم همکاری پیش می رود.

وی افزود: نکته دوم اینکه نوعی بدبینی در مردم یمن نسبت به عربستان سعودی به وجود می آید قطعا مردم یمن خاطرات تلخ این تهاجم را فراموش نمی کنند و این حمله در حافظه تاریخی آنها ثبت می شود.

شفیعی اظهار داشت: نکته سوم  اینکه این حمله باعث قطبی شدن منطقه می شود و نوعی بلوک بندی های منطقه ای را در تعارض با هم شکل می دهد که این برای منطقه بسیار خطرناک است و نکته چهارم اینکه زمینه را برای ورود بازیگران خارجی به محیط خلیج فارس فراهم می کند و این مغایر سیاست های کلی منطقه، که امنیت منطقه باید توسط کشور های منطقه تأمین شود، می باشد.

وی افزود: همچنین جنایتی که در یمن اتفاق می افتد نقض فاحش حقوق بشر است که این مسئله نیازمند ورود مستقیم مراجع بین المللی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هر حال این حمله پیامد های داخلی، منطقه ای و بین المللی زیادی دارد، اظهار داشت: این حمله حتی برای عربستان سعودی هم می تواند خطرناک باشد زیرا عربستان سعودی یک کشور آرام نیست و فعل و انفعالات سیاسی و امنیتی علیه سیستم پادشاهی این کشور شکل گرفته است و اگر در جریان انقلاب های عربی این فرصت پیدا می شد که آن انقلاب ها به سمت عربستان حرکت کنند بدون تردید عربستان هم دستخوش تغییرات جدی می شد.

وی پیرامون اهداف عربستان از حمله به یمن نیز گفت: به نظر می آید عربستان یک سری مسائل و مشکلات شخصی با خود یمن دارد زیرا یمن یک منطقه ژئواستراتژیک و ژئوپولتیک برای عربستان است و عربستان دوست دارد در این کشور صاحب نفوذ باشد ولی جریان های آگاه و بیدار سیاسی و مردمی در یمن مخالف این خط مشی عربستان سعودی هستند.
https://taghribnews.com/vdcizvaz3t1av52.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی