تاریخ انتشار۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب : 160924

انتشار سه اثر در حوزه اقتصاد اسلامی توسط دانشگاه رضوی

دانشگاه علوم اسلامی رضوی سه اثر جدید را درباره بانکداری اسلامی، احکام بازار، تجارت، فقر و ثروت روانه بازار نشر کرده است.
انتشار سه اثر در حوزه اقتصاد اسلامی توسط دانشگاه رضوی
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی با هدف پاسخگویی منطقی به شبهه‌های علمی و برآوردنِ نیازهای فکری در حوزه‌های مختلف اسلامی، به نشر پژوهش‌های گوناگون اقدام کرده است. سه کتاب منتشرشده توسط این دانشگاه بخشی از سلسله کتاب‌هایی با عنوان مشترک "اقتصاد در سبک زندگی اسلامی" است.

درباره احکام بازار و تجارت چه می‌دانیم؟
یکی از آثار جدید دانشگاه علوم اسلامی رضوی، کتابی است با نام "درباره احکام بازار و تجارت چه می‌دانیم؟" است. جواد ایروانی و محمد امامی، مولفان اثر، در پی آن هستند که به دور از استدلال‌های مفصل فقهی و به منظور استفاده بازاریان، به‌اختصار و با زبانی ساده، آداب، احکام و مقررات مربوط به بازار و مبانی و اصول آن‌ها را تبیین کنند.

کتاب حاضر از دو بخش اصلی "بازار مسلمانان" و"احکام تجارت" تشکیل شده است. "کلیات"، "نقش بازار در تحولات سیاسی"، "نقش بازار در امور فرهنگی"، "نقش بازار در گسترش اسلام"، "نقش بازار در امور علمی و انتقال دانش"، "نقش بازار در ایجاد موضوعات حقوقی"، "تأثیر آموزه‌های اسلامی بر بازار"، "مبانی و اصول بازارِ اسلامی و احکام آن"، "نظارت بر بازار"، "حکم فقهی کالای بازار مسلمانان"، "تعامل بازار مسلمانان با غیر مسلمانان" و "تشکیل بازار مشترک اسلامی از دیدگاه فقهی" از مطالبی هستند که در بخش نخست کتاب آورده شده است.

در بخش دوم کتاب نیز عناوینی مانند "ضرورت یادگیری احکام تجارت"، "انواع قراردادهای اقتصادی" و "شرایط ضمن قرارداد" آورده شده است.

آیا در بانکداری اسلامی بهره وجود دارد؟
کتاب "آیا در بانکداری اسلامی بهره وجود دارد؟" اثر دیگر جواد ایرانی می‌کوشد تا بیان کند که از مبانی مکتبی و وجوه تمایز اقتصاد اسلامی با اقتصاد سرمایه‌داری، "تحریم بهره (ربا)" است.

"بهره در نظام سرمایه‌داری و سوسیالیسم"، "بررسی و نقد دلایل عِلمیت بهره"، "مبانی فلسفی نظام بهره"، "نارسایی‌ها و پیامدهای منفی نظامِ بهره"، "تحریم ربا در اسلام" و "دیدگاه اسلام درباره کسب سود" عناوین سرفصل‌های اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند.

اسلام درباره فقر و ثروت چه می‌گوید؟
کتاب دیگر جواد ایروانی "اسلام درباره فقر و ثروت چه می‌گوید؟" است. این اثر بر آن است تا نشان دهد تکاثر (ثروت‌اندوزی افراطی) و فقر، دو پدیده نامطلوب اقتصادی است که آثار زیانبار بی‌شماری را در تکوین شخصیت، روان و اخلاق انسانی و نیز در فرهنگ عمومی جامعه بر جای می‌نهد.

نویسنده کتاب معتقد است تکاثر (ثروت‌اندوزی افراطی) و فقر دو پدیده نامطلوب اقتصادی است که آثار زیانبار بی‌شماری را در تکوین شخصیت، روان و اخلاق انسانی و نیز در فرهنگ عمومی جامعه بر جای می‌نهد و سقوط و تباهی مادی و معنوی فرد و جامعه و به ویژه تزلزل و تخریب بنیان‌های اعتقادی و فروپاشی معیارهای اخلاقی را باعث می‌شود.

مخاطبان این اثر در سه گفتار اصلی با عناوین "تحکیم ارزش‌های اصیل"، "در هم شکستن ارزش‌های تکاثری" و "تبیین وظایف اغنیا و فقیران" با مباحث اصلی این اثر آشنا می‌شوند.
https://taghribnews.com/vdcj8yevxuqemhz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی