>> محور وحدت در اندیشه امام خمینی(ره) «اعتصام» به «ریسمان الهی» است | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : 595613
امام جمعه دیواندره در گفت و گو با تقریب:

محور وحدت در اندیشه امام خمینی(ره) «اعتصام» به «ریسمان الهی» است

ماموستا جلال مرادی عنوان کرد: آنچه حقیقت و ماهیت وحدت را از دیدگاه امام خمینی (ره) روشن می‌کند این است که وحدت در چه جهتی و با چه انگیزه و قصدی صورت ‌گیرد و محور وحدت و اساس آن چیست؟ محور وحدت در اندیشه امام خمینی(ره) «اعتصام» به «ریسمان الهی» است.
محور وحدت در اندیشه امام خمینی(ره) «اعتصام» به «ریسمان الهی» است
ماموستا جلال مرادی امام جمعه دیواندره در گفت وگو با خبرگزاری تقریب، ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: از موضوعاتی که در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) قابل توجه است، وحدت اسلامی است، از آنجایی که این مفهوم می تواند مورد بازخوانی، قرائت و تفسیر خاصی قرار گیرد و در هر گفتمان خاص، معنایی خاص به خود داشته باشد، لذا مهم تر از هر چیز ماهیت آن در زبان و اندیشه اندیشمند و نظریه پرداز مدافع آن است اما درک چیستی و ماهیت هر امری پیش از هر چیز به ویژگی های معرفتی، هستی شناسانه و ارزشی وابسته است که بدان معنا می دهد.
 
وی تصریح کرد: مهم ترین صفات و خصایل وحدت اسلامی با توجه به آثار و اندیشه امام خمینی (ره) عبارتند از: توحیدباوری و اعتصام به حبل الله، مصلحت باوری عمومی و توجه به منافع عامه انسان های مسلمان، مکتب باوری یا توجه به مصلحت اسلام و شریعت، وحدت باوری یا تاکید بر اهمیت و جایگاه همبستگی اسلام.
 
امام جمعه دیواندره عنوان کرد: امام خمینی (ره) به عنوان یک نظریه‌پرداز و اندیشمند و فقیه بزرگ و به عنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران این مسأله و ابعاد گوناگون آن را با عنایتی خاص مدّ نظر قرار داده و عملاً گامهایی اساسی در راه تحقق وحدت در جوامع اسلامی برداشتند.
 
ماموستا مرادی با اشاره به ماهیت وحدت از دیدگاه امام خمینی؛ بیان کرد: برای بررسی ماهیت وحدت باید به ویژگیها و خصوصیات آن از منظر امام توجه داشت.
 
این عالم اهل سنت ابراز داشت: از دیدگاه امام خمینی (ره) هرگونه اتحاد و تجمعی مطلوب نیست بلکه آن تجمع و جماعتی مطلوب است که حول محور اعتصام به حبل الله شکل گیرد. امام بارها با اشاره به آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» [آل عمران: ۱۰۳] تأکید بر وحدت همراه با اعتصام به حبل الهی دارد.
 
وی افزود: خدای تبارک و تعالی امر فرموده است: واعتصموا بحبل الله اجتماع، لکن اجتماع با تشبث به حبل الله. هر اجتماعی مطلوب نیست، واعتصموا بحبل الله مطلوب است، همان است که إقرأ باسم ربک. اسم رب همان ریسمانی است که همه به آن باید اعتصام کنند. مردم را دعوت کنید به وحدت، دعوت کنید به اینکه گروه گروه نشوند.
 
امام جمعه دیواندره به معنی وجود وحدت از دیدگاه حضرت امام (ره) اشاره و افزود: وحدت از اجتماع و با هم بودن نشأت می‌گیرد بدین معنا که عده‌ای با هدفی مشترک و در امری مشترک با هم اجتماع می‌کنند و جماعتی را به وجود می‌آورند. این امری عادی و طبیعی است و مورد تأیید هر گروه و مکتبی حتی رژیمها و مکاتب غیرالهی. بنابراین بدیهی است که آدمیان به صورت گروهی مجتمع برای انجام امر مشترک اقدام کنند و متحد شوند.
 
ماموستا مرادی خاطرنشان کرد: آنچه حقیقت و ماهیت وحدت را از دیدگاه امام خمینی (ره) روشن می‌کند این است که وحدت در چه جهتی و با چه انگیزه و قصدی صورت ‌گیرد و محور وحدت و اساس آن چیست؟ محور وحدت در اندیشه امام خمینی «اعتصام» به «ریسمان الهی» است.
 
این عالم اهل سنت ابراز داشت: «اعتصام» به معنای چنگ زدن به هدف واحد و ایده‌آل هستی است. از این روی وحدت به لحاظ هستی‌‌شناسانه با توحید ارتباط تام و تمام دارد. زیرا فقط راه حق است که فطرتاً می‌تواند انسانها را حول خدا متحد سازد و انسانها واقعاً تمایل فطری به حق و حقیقت دارند و این گرایش در همۀ آدمیان وجود دارد. پس وحدت حقیقی بدون اعتصام به خدا و حبل او و حقیقت، معنا نخواهد داشت. بنابراین، جمع شدن حول یک محور مشترک، به تنهایی، وحدتی گذرا، مقطعی و غیرحقیقی است و نامطلوب؛ هر اجتماعی مطلوب نیست، واعتصموا بحبل الله مطلوب است... مردم را دعوت کنید به وحدت. دعوت کنید به اینکه گروه گروه نشوند.
 
وی اضافه کرد:  ریسمان الهی ربوبیت است، اسم «رب» همان ریسمان خدایی است. یعنی پذیرش تدبیر و ادارۀ امور عالم و حاکمیت مطلق هستی برای او و لاغیر. در عبارت دوم، امام حبل خدا و ریسمان او را «راه حق» می‌داند، راه صدق و راستی، راه خدا و پیامبران الهی که باز همان پذیرش ربوبیت و حاکمیت مطلقۀ خدا بر عالم وجود است. زیرا وحدت نیاز به محور، مبنا یا منشأ و اساس واحدی دارد و یا هدف و مقصد واحدی را می‌طلبد و لذا توحید می‌تواند به عنوان محوری اساسی برای وحدت در نظر گرفته شود، چون در جامعۀ توحیدی، انسانها در مسیر واحد (إنَّا لله وَ إنَّا اِلَیْهِ رَاجِعُون) قرار دارند، برخلاف جامعه شرک و کفر که راهها و مسیرها گوناگون است.
 
امام جمعه دیواندره توضیح داد:  آنچه حقیقت و ماهیت وحدت و اتحاد را شکل می‌دهد «عبودیت» و «بندگی» در برابر «ربوبیت» و «الوهیت» حق است. «اعتصام به حبل خدا» به این معناست. آنچه از آیۀ شریفه استنباط می‌شود «جمیعاً» که همان ارادۀ جمعی و گروهی وباهم بودن است .
 
ماموستا مرادی توضیح داد: «واعتصموا بحبل الله» که اعتصام به حبل الهی در حالت جمعی است و بیان‌کنندۀ محور و بنیان و رکن اساسی و ذات و ماهیت وحدت و مجتمع (جمیعاً) است؛ «ولاتفرقوا» که به معنی نهی از تفرقه و جدایی است. در واقع، با وجود اعتصام به حبل الهی، وجود تفرقه و جدایی منتفی می‌شود. چه پیمودن راه حق باید به صورت جمعی و همگانی و به دور از تفرقه و اختلاف صورت گیرد. به همین دلیل رسول خدا(ص) بر مسألۀ جماعت و مجتمع بودن بر امر حق تأکید فراوان داشتند.
 
وی در پایان گفت: فلذا باضرس قاطع می گوئیم: که امام راحل آن یار جمارانی و ولی صمدانی بزرگ‌منادی وحدت در قرن حاضر می باشند و ماهم دراین ایام که ایام سالگرد ارتحال آن بزرگ مرد است یاد وخاطره ی آن بنیانگذار عالیقدر را گرامی می داریم.
 
انتهای پیام/
https://taghribnews.com/vdcgqn9nwak9y34.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی