تاریخ انتشار۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب : 589135
اندیشمند مسلمان نیجریه ای در گفت وگو با خبرگزاری تقریب مطرح کرد:

دفاع مسلمانان از عقاید خود نباید هزینه ساز باشد

همه مسلمانان برای پرهیز از افراط و تفریط باید دستور خداوند و ریسمان الهی را سرلوحه اعمال خود قرار دهند و ذیل فرمان خداوند برای ایجاد وحدت اسلامی فضایی از همدلی و همبستگی ایجاد نمایند
دفاع مسلمانان از عقاید خود نباید هزینه ساز باشد
یونس عبا محقق و اندیشمند مسلمان نیجریه ای در گفت و گو با تقریب معتقد است که تلاش برای ایجاد همگرایی در میان ملت های مسلمان به معنای فاصله گرفتن از ارزش های بنیادی مذاهب اسلامی از جمله تشیع و تسنن نیست. او در این باره اظهار داشت: اتحاد به معنای گام برداشتن در مسیری است که در آن، تفاوت دیدگاههای دینی باعث ایجاد اختلاف در میان مسلمانان نشود زیرا این امر با عقلانیت و آموزه های عقلانی مغایرت دارد.   

یونس عبا در ادامه با یادآوری اینکه حمایت و تعصب ورزی درباره یک عقیده با همگرایی مورد نظر دین اسلام منافاتی ندارد، ادامه داد: مهم این است که دفاع از عقیده نباید چنان افراطی باشد که به تحمیل هزینه و خسارت بیانجامد. زیرا زیاده روی و دفاع کورکورانه سبب می شود که هر فردی با جانبداری یکطرفه بر عقاید خود پافشاری کند و حتی نسبت به انجام اقدامات خشونت بار هم مبادرت کند اما اگر حمایت از عقیده معقول و منطقی باشد آثار بسیار خوبی هم به جای می گذارد.  

او در ادامه تصریح کرد: همه مسلمانان برای پرهیز از افراط و تفریط باید دستور خداوند و ریسمان الهی را سرلوحه اعمال خود قرار دهند و ذیل فرمان خداوند برای ایجاد وحدت اسلامی فضایی از همدلی و همبستگی ایجاد نمایند. آنها برای نیل به این هدف باید از رفتار خودحق پندار و بی منطق فاصله بگیرند و گوش شنوا در برابر عقاید دیگر نیز داشته باشند. در حقیقت مسلمانان نباید به بهانه این که اتحاد نمی تواند در همه ابعاد شکل گیرد، از تلاش برای ایجاد وحدت حداقلی هم دست بکشند. تلاشی که می تواند مانع از تحمیل هزینه های خشونت بار و غیر قابل جبران برای کشورهای مسلمان شود.

به گفته یونس عبا همین تلاش ها برای ایجاد وحدت حداقلی می تواند محملی برای گفت وگو میان مسلمانان با عقاید گوناگون و جلوگیری از نفوذ دشمنان ایجاد کند. بنابراین همگان باید در حالی که بر حراست از عقاید بنیادین خود تلاش می کنند با دیگرانی که ممکن است تفاوت هایی فکری داشته باشند در برابر دیگران متحد شوند.
 
https://taghribnews.com/vdcip3awwt1avz2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی